Nieuw meldpunt e-mail en telefoonfraude van start

Meldpunt fraude

Onlangs een bizarre e-mail of telefoon gekregen? Dit soort zaken kan je vanaf nu melden bij het gloednieuwe meldpunt van de FOD Economie.

Wat is phishing?

Phishing gebeurt zowel digitaal als telefonisch. Meestal wordt er gewerkt met het sturen van foutieve links of e-mails waarbij op slinkse wijze gevraagd wordt naar je inlog-, bank- of creditcardgegevens.

Oplichters kunnen ook telefonisch te werk gaan. Een vaak gebruikte techniek is bellen met een vreemd landnummer. Soms gaat de telefoon slechts één keer over, soms helemaal niet. Er verschijnt echter altijd de melding van een gemiste oproep. De oplichters hopen dat je nieuwsgierigheid gewekt werd en je hen terugbelt. In dat geval begint je telefoonrekening te lopen en verlies je heel veel geld op korte tijd.

Wat kan ik zelf doen?

Wij geven je enkele tips mee:

  1. Wees voorzichtig bij ongevraagde telefoontjes. Grote bedrijven of een bank zullen nooit vragen om telefonisch gegevens over te maken.
  2. Investeer in degelijke internetbeveiligingssoftware. Wijzig je wachtwoord regelmatig, gebruik een virusscanner.
  3. Gebruik veilige wachtwoorden, wijzig ze regelmatig. Een goed wacht bestaat uit ene combinatie van letters/hoofdletters/cijfers
  4. Herken een phishingbericht of een misleidende e-mail. Een frauduleuze e-mail is vaak herkenbaar: het aanbod is opvallend mooi voorgesteld, er staan veel spelfouten in het bericht of het mailadres bevat een buitenlandse domeinnaam. Voorbeeld: someone@example.co.uk of iemand@mijndomein.nl
  5. Bij twijfel: Informeer je, meld misbruik meldpunt.belgie.be

 

Datum van het bericht: maandag 22 februari 2016


Terug